Gyalogtúrák

A gyalogtúra mindenki számára könnyen elérhető sport. Csak a célt kell kiválasztani, egy jó bakancsba belebújni, a hátizsákot megtölteni és kezdődhet a KALAND. A badacsonyi hegyet pókhálószerűen beszövik a turistaútvonalak. Ezek bejárásához adunk tippeket: honnan induljunk, melyik útvonalon haladjunk, mit nézzünk meg!

Badacsony térképe

Túratippek

Klasszikus túra (kb. 2,5 – 3 h)

Egry József

Egry Múzeum

Szegedy Róza-ház

Kisfaludy ház

Kisfaludy forrás

Rózsakő

Ezt a túrát a badacsonyi hajóállomásról a sárga turista jelzésen  indulva  Egry József szobra (1) kezdhetjük.  A vasútállomásnál tehetünk egy kitérőt  balra az Egry Múzeumba (2), majd a midiTOURIST iroda,és a  Tourinform iroda előtt elhaladva, a hegy felé fordulva  elérjük a Római utat, itt  balra, majd az első úton jobbra a Kisfaludy úton fel a Szegedy Róza ház (3), Kisfaludy ház(4) köztük a Kisfaludy forrás (5) (Raffay szobrászművész alkotása) mellett eljutunk a Rózsakőhöz (6), majd balra a Kuruc körúton (geológiai tanösvény) Rodostó turistaházig. Innen vezet a Bujdosók lépcsője (465 lépcsőfok 7) a bazaltoszlopok között a hegytetőre, a Ranolder kereszthez (8). Jutalmunk a gyönyörű táj, megcsodálhatjuk a Balatont a szigligeti öböllel, és a déli partot a kereszt alatt a Harangozó Börc (9) nevű szikla tetejéről. A tetőről lefelé ereszkedünk, Hertelendy emlékhely, és a Rózsakő érintésével indulhatunk vissza a sárga jelzésen a kiinduló helyünkhöz. Útközben betérhetünk néhány borospincébe (10) a fáradt lábakat megpihentetni, a kiszáradt torkokat megnedvesíteni, a jófajta badacsonyi borokat megkóstolni, hogy azok íz élményével térhessünk haza.

Bujdosók lépcsője

Ranolder kereszt

Harangozó Börc

borospince

Fedezd fel emlékhelyeinket (kb. 2,5 – 3 h)

Tájház

Bazalt templom

Egry József síremléke

Szent István király kápolna

Klastromkút

Induljunk el a badacsonytomaji vasútállomásról a sárga turistajelzésen. A Hősök terénél jobbra kitérve kb. 150m-re találjuk a Tájházat (11) a helytörténeti gyűjteménnyel. A kéttornyú bazalt templomnál (12) balra fordulva elhaladunk az I. és II. világháborús emlékhely mellett jobbra kanyarodva felérünk a temető kapujához. Onnan 100 m-re találjuk Egry József festőművész síremlékét, (13) a "Vízrenéző"-t (Borsos Miklós alkotása ). A kaptatón felérve a Szent István király kápolnát (14) találjuk, melyet 2014-ben építettek és szenteltek fel. Oltárképe Udvardi Erzsébet művésznő festménye. Tovább haladva a Klastromkút (15) hűs vizéből kortyolhatunk. Közelében a 13. században működött egy pálos kolostor, azt látta el vízzel.  A forrással szemben áll II. János Pál kápolnája (16), a pápa egészalakos festményével (ez is Udvardy művésznő munkája). Innen jutunk el a hegy két legszebb bazaltképződményéhez a Kőkapuhoz (17). Még egy kis emelkedő és fenn vagyunk a hegy legmagasabb pontján a Kisfaludy kilátótoronynál (18).  A kilátó páratlan panorámát nyújt elsősorban a Tapolcai- és a Káli – medencére, de gyönyörű a kilátás az örsi-, ábrahámhegyi- fülöpi hegyre, tiszta időben elláthatunk a Tihanyi félszigetre is. Innen lefelé vezet az utunk a Hertelendy  emlékhely (19)mellett a Rózsakőhöz. Innen a sárga jelzésen haladva elérjük a  Radnóti utat, majd balra kanyarodva haladjunk tovább a kiinduló pont felé. Pár hívogató borospince (20) látogatása után az Ibos Ferenc úton visszatérhetünk Badacsonytomaj főterére.

II. János Pál kápolna           Kőkapu                   Kisfaludy kilátó

Hertelendy emlékhely                                borospince

Kőfejtő túra, régi idők nyomában (kb. 2,5 – 3 h)

szőlőprés gyűjtemény

bazaltbánya emlékére

Rodostó turistaház

rablakások

Indulási helyünk Badacsonytördemic vasútállomás, a kéktúrajelzésen haladva mielőtt rátérnénk a Rodostó útra, térjünk be az önkormányzat udvarára. Ott több állandó kiállítást is találunk, mint Herczeg Ferenc emlékszobát az író bútoraival, eszközeivel, a Faluházban képeslapgyűjteményt 1945 előtti időkből, valamint szabadtéri szőlőprés gyűjteményt (21.), mely emlékeztet bennünket a hegyoldalon évszázadok óta folyó szőlőtermesztésre, borkészítésre. A Rodostó utcában az első lehetőségnél letérhetünk balra, a Kisfaludy utca végén találjuk a bazaltbánya emlékére létesített parkot (22). Visszatérve eredeti utunkra feljutunk a Rodostó turistaházhoz (23) II. Rákóczi Ferenc és bujdosó társai emlékére épült a ház. Fölötte balra indulunk a Kuruc körútra, mely geológiai és botanikai tanösvény. Ez elvezet a tördemici kőfejtő helyszínére, a kialakult meddőhányók mellett át a badacsonytomaji bánya területére. Itt láthatók még a rablakások, (24) a robbantóházak épületmaradványai , egy bányakereszt (25), melyet az itt dolgozó bányászok emlékére állítottak. Innen a piros jelzésen jutunk vissza a Rózsakövet érintve a Rodostó házig. Ez alkalommal se térjünk úgy haza, hogy ne látogassunk meg néhány neves borospincét (26), hangulatunk fokozására, emlékeink mélyítésére.

bányakereszt                        borospince

Örsi-hegy kincsei (kb. 3,5 – 4 h)

Szent Antal kápolna

Folly- arborétum

Pálos kolostorrom

A badacsonyörsi vasútállomással szemben induljunk el a Szőlő utcában. Gyorsan elérjük a Szent Antal kápolnát (27), közelében pedig a Millenniumi Emlékparkot. A Szőlő majd a Mandula utcán továbbhaladva az Arborétum úton felkapaszkodva érjük el a híres- neves Folly- arborétumot (28).  Az arborétum telepítését tulajdonosa, dr. Folly Gyula pécsi orvos kezdte meg a mediterrán jellegű mikroklímával rendelkező Kisörsi-hegy déli oldalában. A nemzetközileg is jegyzett gyűjtemény többnyire fenyőfélékből, különféle ciprusokból és cédrusokból áll.  A piros jelzésen továbbhaladva az erdő felé feljutunk a hegytetőre. Ott kanyarodjunk jobbra, a keskeny ösvényre és hamarosan elénk tárulnak a középkori pálos kolostorrom (29) maradványai. A kialakított pihenőhelyen elmerenghetünk a múlton, piknikezhetünk, erőt gyűjthetünk a továbbhaladáshoz. Utunk a múlt század hangulatát őrző salföldi falun vezet keresztül. A település szélén találjuk az őshonos állatokat is bemutató Salföldi Természetvédelmi Majort. Innen a kék turistajelzésen jutunk vissza Badacsonyörsre, a Csigáskuti utat elérve, balra fordulunk és visszatérünk a badacsonyörsi vasútállomáshoz. Útközben nemcsak borospincébe, hanem egy hamisítatlan pálinkaházba (30) is betérhetünk, ahol a zamatos pálinkák kóstolása mellett betekinthetünk a pálinkafőzés titkaiba.